צו רישוי עסקים ורישיון עסק

צו רישוי עסקים: הצו שמפרט מי צריך רישיון עסק

צו רישוי עסקים ורישיון עסק

סוגי העסקים שחייבים להוציא רישיון עסק נמנים בצו רישוי עסקים (עסקים טעוני רישוי), תשע"ג-2013.
הצו מפרט מעט מאוד שמות עסקים כגון: "בית מרקחת", "בית דפוס" ו"מספרה" ורובו מתייחס לרשימת פעולות, חומרים, רכיבים וכיו"ב.

הגדרות הצו הן קרקע פוריה למחלוקות משפטיות רבות, בעיקר בשאלה אם פעילות עסקית מסוימת דורשת רישיון עסק או לא.  

מי צריך רישיון עסק?

בצו ישנם קרוב ל-200 פריטי רישוי המחולקים לעשר קבוצות: 1) בריאות, רוקחות וקוסמטיקה. 2) דלק ואנרגיה. 3) חקלאות ובעלי חיים. 4) מזון. 5) מים ופסולת. 6) מסחר ושונות. 7) עינוג ציבורי, נופש וספורט. 8) רכב ותעבורה. 9) שירותי שמירה ואבטחה, נשק ותחמושת. 10) תעשיה, מלאכה, כימיה ומחצבים.

שינוי צו רישוי עסקים

כדאי לדעת:

צו רישוי עסקים עלול להשתנות עם הזמן. למשל צו 1995 הוחלף כולו בשנת 2013, בינואר 2019 נמחקו מהצו 16 פריטי רישוי, באוגוסט 21 פורסמה טיוטת תיקון לצו במטרה למחוק 9 פריטים מצו לרבות: מעבדת שיניים, מספרת בע"ח ומכבסה.

לפרטים נוספים ניתן להיכנס למנוע החיפוש של משרד הפנים "הצו החכם – מנוע חיפוש בתוספת לצו רישוי עסקים".

הוצאת רישיון עסק למספר פריטי רישוי

חלק מהעסקים צריכים להוציא רישיון עסק למספר פריטי רישוי, בעיקר כאשר הם מבצעים מספר פעולות שמתאימות למספר פריטים שונים בצו. על אף שלרשות הרישוי יש סמכות לדרוש זאת, במצב שכזה יתכן שיש מקום לפרשנות משפטית שתקל עם העסק ותפטור אותו מהוצאת פריט רישוי מיותר.

קראו על התמודדות עם דרישות לא הגיוניות ברישוי עסקים >>

איך קוראים את צו רישוי עסקים?

בשונה מרוב החוקים, הצו אינו בנוי מסעיפי טקסט אלא מטבלה שמחולקת לעמודות הבאות:

  • טור א' – מספר סידורי: זוהי תעודת הזהות של פריט הרישוי בצו, המספר עצמו גם מעיד לאיזו קבוצה שייך פריט הרישוי (למשל פריט 1.2א לייצור תמרוקים יהיה שייך לקבוצה מספר 1). מספר זה יופיע על גבי כל הטפסים הרלוונטיים בתהליך הוצאת הרישיון וגם במסמך רישיון העסק עצמו.
  • טור ב' – תיאור העסק טעון הרישוי: כפי שכתבנו מעלה, טור זה מביא לוויכוחים רבים סביב הפרשנות הנכונה ואם הוא רלוונטי לפעילות כזו או אחר של העסק.
  • טור ג' – שבע מטרות החוק: סימון + באחת מעמודות אלו משמעותו שהבקשה לרישיון העסק תצטרך לקבל אישור מהגורם האחראי על אותה מטרה. סימון [+] משמעותו שהבקשה תועבר לידיעתו של אותו גורם אך אין צורך להמתין לאישורו כדי לתת את הרישיון (חוץ ממקרים מסוימים בהם הגורם יבחר להתייחס לבקשת הרישיון לגופה).
  • טור ד' – היתר מזורז או רישיון על יסוד תצהיר: לפריטי רישום מסוימים ישנה אפשרות לקבל היתר או רישיון בדרכים מקוצרות. בפועל ההליך סבוך מאוד ולא תמיד כדאי לבעל העסק אך האופציה עודנה קיימת.

משמעות הסימונים בעמודה זו הם: האות ת' משמעותה שפריט הרישוי יכול לקבל רישיון על יסוד תצהיר כאשר לעתים תוגבל האפשרות בתנאי (למשל "ר"ת עד 300 מ"ר"=רישיון תצהיר לעסק של עד 300 מ"ר בגודלו). האותיות א' או ב' משמעותן סוג ההיתר המזורז שפריט הרישוי יכול לקבל, גם כאן יתכן שהאפשרות תותנה (למשל "א' מעל 300 מ"ר"=היתר זמני מסוג א ינתן לעסק שגודלו מעל 300 מ"ר).

  • טור ה' – אי פרסום מפרט אחיד או מפרט אחיד חלקי: המפרטים האחידים הם אחד הניסיונות לרפורמה בתחום וטרם הניבו פרי. כיום ישנם כ-80 מפרטים שפורסמו מתוך מאות פריטי הרישוי בצו. אם פורסם מפרט אחיד ע"י אחד מהגורמים המאשרים לא יהיה סימון בעמודה. אם העמודה מסומנת בספרה הרלוונטית מתוך טור ג' (1-7) הכוונה שלא פורסם מפרט אחיד מטעם אותו גורם מאשר, לעתים ליד אותה ספרה תירשם הערה "(חלקי)" ומשמעותה שאותו גורם פרסם מפרט אבל הוא חלקי בלבד.  

אם פורסם מפרט אחיד ע"י אחד מהגורמים המאשרים לא יהיה סימון בעמודה. אם העמודה מסומנת בספרה הרלוונטית מתוך טור ג' (1-7) הכוונה שלא פורסם מפרט אחיד מטעם אותו גורם מאשר, לעתים ליד אותה ספרה תירשם הערה "(חלקי)" ומשמעותה שאותו גורם פרסם מפרט אבל הוא חלקי בלבד.  נכון למועד כתיבת שורות אלו אין דרך לאתר פרסום של מפרטים חלקיים אלא של מפרטים מלאים בלבד.

  • טור ו' – תוקף רישיון (בשנים): קובע מה התקופה המקסימאלית שניתן לקבל עבור פריט הרישוי באותה שורה: שנה, שלוש שנים, חמש שנים, עשר שנים או חמש עשרה שנים.
  • טור ז' – חיקוק אחר: חלק מסוגי העסקים בצו כפופים גם לחוקים אחרים. לכן הצו מתנה את מתן הרישיון בכך שאותו עסק יקבל אישורים/היתרים גם לפי החיקוק האחר. למשל עסק הובלה לתחנת מיון צריך לקבל רישיון מוביל לפי חוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997 לפני או בבד-בבד עם הגשת בקשתו לרישיון עסק. מציאות משפטית זו יוצרת לעתים בעיות בדמות תנאים סותרים, כפל דרישות או עיכובים מיותרים בקבלת הרישיונות.

להסברים נוספים ניתן להיכנס ל"מילון מונחים למנוע החיפוש בתוספת לצו רישוי עסקים (הצו החכם)" שפורסם באתר הממשלתי של משרד הפנים.


אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

  1. הוצאת רישיון עסק לפי תקנות רישוי עסקים
  2. עו"ד רישוי עסקים - איש עסקים טובע בניירת
  3. רישיון עסק
הערה - מסמך זה הינו מהווה מידע כללי בלבד ואינו יכול להחליף ייעוץ משפטי.
דילוג לתוכן

    צור איתנו קשר:



    צרפו מסמך לבחירתכם: