כתב אישום - צו סגירה - עבירות פליליות ברישוי עסקים

עבירות רישוי עסקים

הפעלת עסק ללא רישיון עסק היא עבירה על חוק רישוי עסקים. לרשות המקומית יש את הסמכות לבצע אכיפה פלילית ולהגיש כתב אישום כנגד מי שמנהל או מפעיל עסק בניגוד לדרישות החוק או צו סגירה כנגד העסק.

כתב אישום - צו סגירה - עבירות פליליות ברישוי עסקים

חוק רישוי עסקים כולל סעיפים שמטילים אחריות פלילית על מי שעובר על החוק ומנהל או מפעיל עסק בניגוד לדרישות.

למרות שמדובר באחריות פלילית – כתב אישום, הרשעות, צווים וכו' – עבירות רישוי עסקים לא נרשמות במרשם הפלילי של מדינת ישראל, נכון להיום.

כאשר צץ איום על נקיטת הליך פלילי בעבירות רישוי עסקים, הפעולה המתבקשת היא לפנות לסנגור. סנגור הוא עו"ד המתמחה בניהול הליך פלילי ברישוי עסקים או תכנון ובניה, שיודע לנהל את ההליך בצורה שתגרום למינימום נזקים לעסק או למנהליו.

אבל יש סיטואציות רבות שבהן עסקים רבים בישראל נקלעים למצב בו מתנהלת נגדם אכיפה פלילית ברישוי עסקים אבל דווקא הם עשו כל שביכולתם כדי לפעול בהתאם לדרישות החוק, וללא הצלחה.

קבלתם התראה לפני כתב אישום כי הרישיון מתעכב? יש מה לעשות

במקרים בהם העסק מואשם בביצוע עבירות רישוי עסקים בעודו פועל להשגת רישיון עסק, יש צורך למצוא פתרונות יסודיים לבעיות שבגללן נגרמו העבירות במקביל לטיפול הסנגור בהליך הפלילי עצמו.

לדוגמה, למשרדנו הגיע עסק מפתח תקווה שבתהליך הוצאת רישיון העסק קיבל דרישה מכיבוי אש להתקין ציוד מיוחד בשווי מעל לחצי מיליון ₪ בשל תקן חדש מהשנים האחרונות. לא היה שום היגיון בדרישה הזו: העלות של ציוד כיבוי האש עלתה על המחזור השנתי של העסק כולו, והתקנים החדשים של כיבוי אש אינם מתאימים כלל לבניינים ישנים, שמהווים את רוב הנכסים ברחבי הארץ שמשמשים את המגזר העסקי.

מנהלי העסק ניסו להלחם בדרישת כיבוי האש ולבטל אותה. אבל המאבק הזה לקח זמן והתעכב. ללא אישור כיבוי אש, שהוא גורם אישור הכרחי, העסק לא יכל לקבל רישיון עסק. בשל העיכוב בקבלת הרישיון והעובדה שהעסק היה פעיל, מנהליו קיבלו התראה לפני הגשת כתב אישום על עבירת ניהול עסק ללא רישיון.

האסטרטגיה המשולבת – סנגור והסרת הדרישה הבלתי סבירה

במקרים מסוג זה מדובר על עבירת רישוי עסקים, אבל הסיבה לה היתה דרישה בלתי סבירה של גורם רישוי. כאן דרוש ניהול כפול של המשבר: אם יהיה הליך פלילי ויוגש כתב אישום, הייצוג בו יתנהל על ידי סנגור. במקביל מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין המתמחה בזכויות עסקים בישראל, אל מול הרשות. מטרת הייעוץ המשפטי והייצוג הנוסף היא הסרת הדרישה הבלתי סבירה ופתרון הבעיה כדי לקדם את קבלת רישיון העסק.

כמשרד המוביל ברישוי עסקים ובזכויות עסקים אנו בקיאות בהקלות שניתנו בתחום רישוי עסקים בשנים האחרונות. ביכולתנו לנהל עם הרשות והגופים המאשרים שיח (ובמידת הצורך גם מאבק) במטרה לבטל דרישות לא סבירות ובהשבת ההיגיון הכלכלי והביורוקרטי לכל נושא הוצאת רישיון העסק.

בשלב ראשון ולאחר בדיקה יסודית של הסיבה לעיכוב במתן הרישיון, אנו נוהגות לפנות בפניה מנומקת אל הרשות והיועץ המשפטי. בפניה אנו מסבירות מדוע הרשות טעתה בדרישותיה מבעל העסק, ומהן זכויות העסק לפי החקיקה החדשה ברישוי העסקים. בשלב זה לרוב מתחיל שיח עם הרשות, שברוב המקרים מוביל לפתרון הבעיה ולתכנון מתווה מוסכם שבסופו העסק יהפוך לחוקי ויזכה לרישיון המיוחל. במקרה של אי הסכמה לא נהסס לפנות לבית המשפט המנהלי בעתירה כדי להשיג לעסק את ההקלות והזכויות המגיעות לו מכוח החוק.

תהליך הסרת דרישה בלתי סבירה שללא הסרתה יכולה להוביל לכתב אישום על עבירות רישוי עסקים

סנגור ועו"ד רישוי עסקים לטיפול בעבירות תכנון ובניה ברישוי עסקים

בעיות מתחום התכנון והבניה הן הסיבות הנפוצות ביותר הן לסירוב לרישיון עסק והן לאישומים בעבירות רישוי עסקים: העדר היתרי בניה עדכניים למבנה בו פועל הנכס, ייעוד הנכס בהיתר הבניה שלא מתאים לשימוש בפועל, דרישות להוצאת היתר לשימוש חורג, ועוד, גורמות לעיכוב בקבלת הרישיון ולהפעלת אכיפה פלילית נגד בעליו.

תיקון 34 נתן הקלות רבות לעסקים בתחום התכנון והבניה אך רוב הרשויות ומהנדסי הוועדות המקומיות אינם מודעים לשינויים בחקיקה, ומסרבים למתן רישיונות עסק למרות שהחוק מאפשר זאת. אנו מציגות בפני הרשות המקומית ומהנדס העיריה את חוות דעתנו המקצועית, המראה שניתן לתת רישיון, זמני או קבוע, גם לעסקים הנמצאים במבנים שאינם ממלאים אחרי חוקי התכנון והבניה באופן מלא.

לאחר שנים של ייצוג בתחום רישוי עסקים, כולל בתור תובעות עירוניות, למדנו שהעובדה שעסקים רבים פועלים ללא רישיון או מסורבים בבקשותיהם לקבלת אישורים, אינה מעידה בהכרח שמדובר על עבריינים. נהפוך הוא. במקרים רבים מדובר על בעלי עסקים שפועלים במרץ, תוך הקדשת שעות וכסף רב, כדי לנסות לעמוד בדרישות בלתי אפשריות.

ברגע שעסק נכנס ללולאה אינסופית של דרישות לא הגיוניות, נדרשת התערבות חיצונית של עו"ד רישוי עסקים שמבין את החוק, ומסייע לגורמים המאשרים לגלות את הגמישות הנחוצה להוצאת רישיון העסק. 

העובדה שבנוסף לטיפול הישיר בהתראות ובהליכי האכיפה הפלילית, העסק מטפל באופן יסודי בבעיות שמעכבות את מתן הרישיון, משפיעה משמעותית על סיכוי ההצלחה בהליך הפלילי.

יש קשר ישיר בין היכולת להראות שהעסק נקלע להליך פלילי לא באשמתו, ועל הצגת מאמציו להשגת רישיון עסק, לבין היכולת של הסנגור להציג לבית המשפט הגנה מן הצדק ואולי אף לזכות את העסק מכל אחריות פלילית למצב.

על מנת לתת לך את הטיפול המקצועי ביותר, נשמח לקבל עם פנייתך את המסמכים הבסיסיים הנוגעים לרישוי עסקך ולבעיה שנתקלת בה.


אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

  1. ביטול רישיון עסק למפעלי תעשייה - NIMBY
  2. חוק רישוי עסקים
  3. ניהול עסק ללא רישיון - עסקי חסה
  4. עו"ד רישוי עסקים - איש עסקים טובע בניירת
  5. עתירה מנהלית ברישוי עסקים
  6. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים
דילוג לתוכן

    צור איתנו קשר:



    צרפו מסמך לבחירתכם: