עו"ד רשויות מקומיות - תביעות נגד עיריות

עורך דין רשויות מקומיות

רשויות מקומיות (עיריות או מועצות) כוללות מחלקות שונות שבהן בא האזרח או העסק במגע ישיר: מחלקת ארנונה, מחלקת רישוי עסקים, מחלקת הנדסה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. גם שילוט, אשפה, איכות הסביבה (שפכים) הן מחלקות קטנות יותר אך לעיתים דומיננטיות בחיי העסק העירוני.


עסק טעון רישוי או חברה המחזיקה במשרדים עתירי שטח מוצאים עצמם לעיתים נדרשים לפעול מול הרשות המקומית, כתוצאה מחיוב בלתי צפוי או קושי אחר. אך במחלוקות מול רשות מקומית יש הליכים ייחודיים אשר עלולים להיות שונים בין מחלקה למחלקה, ועל כן חשוב לבחור עורך דין רשויות מקומיות שמכיר היטב את המחלקות השונות ושיטת העבודה מולן.

משרדנו מייצג גם רשויות מקומיות וגם עסקים ואזרחים הנתקלים בבעיות נגד רשות מקומית. לדידנו עורך דין שלטון מקומי טוב חייב להכיר את שני צידי המטבע. על כן משרדנו בוחר לייצג מספר מועט של רשויות, על מנת שיתאפשר לנו לייצג, ללא ניגוד אינטרסים, עסקים ואזרחים הנדרשים לתביעת עירייה.

נקודות המפגש בין העסק לרשות המקומית: מתי צריך עורך דין רשויות מקומיות?

  • ארנונה (מיסוי מוניציפלי): על חיוב ארנונה נקבעו דרכים מיוחדות לערער. מכתבים, פגישות, פנייה לבית המשפט, או כל פעולה קונבנציונלית אחרת לא תתאים במקרה זה, בו המחוקק קבע דרכים מיוחדות לפעול: להגיש השגה, ערר או עתירה מנהלית.

    הגשת השגות או עררים בארנונה, קל וחומר עתירה מנהלית לבית המשפט או התנגדות להעלאה חריגה, הם הליכים ייחודיים בעולם המשפט שרק עו"ד מומחה למיסוי מוניציפלי ולמשפט מנהלי יכיר דקויות חיוניות אך קריטיות להצלחת התיק. 

בשנת 2021 משרדנו נבחר על ידי מדריכי הדירוג לעורכי דין Dun's 100 ו-BDI Code כמשרד בולט ומוביל בתחום מיסוי מוניציפלי.

  • היטלי פיתוח ודמי הקמה: פעמים רבות דרישת החיוב בהיטלי פיתוח תופסת את בעל העסק לא מוכן תזרימית להוצאה שיכולה להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים. היא עלולה להגיע לאחר שמפקח מהעירייה גילה חריגות בניה בנכס, אם נסלל כביש ליד העסק או אם חוק העזר השתנה.

    במקרה כזה כדאי לפנות לעירייה לגבי החיוב בסיוע עו"ד המתמחה בתחום, שכן קיים במקרים מסוימים ניתן לבטל או להפחית החיוב באופן משמעותי. בנושאי הפחתת היטלי פיתוח ודמי הקמה משרדנו פועל בשיתוף עם עו"ד ורד כהן, בעלת ותק של כ-15 שנה בתחום המיסוי העירוני.
  • רישוי עסקים: בדומה גם תחום רישוי העסקים הוא תחום מורכב וסבוך המשלב עבודה מול מספר גורמים (מחוץ לרשות המקומית רלוונטיים גם גורמי רישוי נוספים כמו כיבוי אש, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, ועוד). בעת שצפה בעיה מול רשות מקומית אנו ממליצים להעזר אך ורק בעורך דין המתמחה בתחום.

    משרדנו מכיר היטב את שני צדי המתרס ושם לעצמו למטרה לשפר את קלות עשיית העסקים בישראל בהיבט המוניציפלי, ולהקל הן על עבודת העסק והן על עבודת הרשות. אנו עוסקות בכתיבה ובהרצאות בתחום למגוון גופים מקצועיים, כולל עובדי הרשויות עצמם.
  • תכנון ובניה: עסקים רבים שנתקלים בקושי לקבל רישיון עסק מגיעים למשרדנו. בחלק מהמקרים מדובר בבעיות הקשורות להיתרי בניה ובאחרים בדרישה לא חוקית להוצאת היתר לשימוש חורג. הידע המשפטי הנרחב שלנו בתחומי תכנון ובניה ורישוי עסקים מאפשר לנו לעזור לעסק למצוא פיתרון שיאפשר לו להמשיך ולפעול במרחב העירוני באופן חוקי ולקבל רישיון עסק למרות החסמים בתכנון ובנייה.
  • NIMBY: עסקים שאינם רצויים בתחומי הרשות המקומית נתקלים בשילוב בעיות רב מערכתי- גם חיובי ארנונה גבוהים, גם בעיות ברישיון העסק וגם חריגות בניה. משרדנו יודע לאבחן בין התחומים באופן מקצועי ולמצוא פתרונות שגם הרשות המקומית תהא מרוצה מהן. המטרה היא לאפשר לשני הצדדים לחיות אחד לצד השני בשלום לעוד שנים רבות.  
  • מכרזים: תחום המכרזים מתחלק בעיקרו למכרזים ציבוריים ולרכישות ציבוריות (אשר הן רכישת טובין בעיקרן). המכרז הוא כלי לנהל משא ומתן לכריתת חוזים שונים בתנאים של תחרות שיווניות. כאשר רשות ציבורית נעזרת בכלי זה הופך המכרז ל"מכרז ציבורי" והוא כפוף לדינים ספציפיים אשר מטרתם להבטיח את האינטרס הציבורי לרבות קיום ממשל התקין. תחום זה משויך לעולם המשפט המינהלי ולרוב ביהמ"ש המוסמך לדון במחלוקות בעניין זה יהיה ביהמ"ש המחוזי לעניינים מנהליים. לכן, חשוב להיעזר בעו"ד מינהלי אשר מכיר את המגבלות וסדרי הדין המיוחדים הקיימים בערכאה זו.
  • נכסי עירייה: בתל אביב נכסים רבים מצויים בבעלות העירייה ומוחכרים לעשרות שנים לעסקים רבים. לזכויות החכירה משמעויות שונות מזכויות רגילות של בעלות בנכס. ייצגנו בעלי נכסים רבים בבעיות שצפו על רקע זה, לרבות תביעות פינוי, דמי שימוש, הסכמי חכירה, עסקאות מכר וכדומה.
  • חוקי עזר: לרשות המקומית ישנה חקיקת משנה בדמות חוקי עזר העוסקים בחניה, אשפה, איכות הסביבה, מחזור, שילוט ועוד. אנו כתובעות עירוניות לא נייצג בתיקי סנגוריה בתחומים אלו אולם נוכל לייעץ לעסק טרם פתיחת ההליך הפלילי או הקנסות נגדו ולמצוא יחד עם נציגי העיריה פתרונות לניהול העסק במרחב העירוני תוך צמצום המחלוקות ושמירה על הסביבה.

לא כל עורך דין יכול לייצג בתביעות נגד רשות מקומית

כוונות טובות וניסיון משפטי נרחב שאינו בתחום המוניציפלי לא יהיו רלוונטים ועלולים לגרום נזק. למשרדנו מגיעים דרך קבע תיקים ולקוחות ממשרדי עורכי דין או להבדיל, מלקוחות שנגרם להם נזק עקב ייצוג לא מקצועי דיו. זאת מאחר שמעבר להיכרות עם לשון החוק והיכרות עם פסקי דין קודמים, המשפט המינהלי הוא זירה משפטית בה הניסיון משמעותי ביותר.  

מדובר בתחומים בהם בתי המשפט נוטים שלא להתערב בהחלטות של הרשויות המקומיות, אשר נחשבות לגורם המקצועי המכריע ובעל שיקול הדעת הבלעדי בסוגיות העירוניות. בתחום המשפט המינהלי ההליך המשפטי דומה יותר להליך לפני בג"ץ מאשר לתביעה אזרחית רגילה. עורך דין מוניציפלי בעל ניסיון ידע כיצד להציג את עמדת הלקוח היטב גם במגבלות ההליך (העדר הליך הוכחות, אין חקירות עדים וכדומה) ולמקסם את סיכויי הלקוח להצליח בהליך המנהלי.

משרד עורכות דין נועה טלבי: עו"ד מוניציפלי

בגלגולו הקודם כמשרד עו"ד טלבי גולדרט, נבחרנו על ידי מדריך הדירוג לעורכי דין BDI Code כמשרד מוביל בקטגורית עורכי דין רשויות מקומיות לשנת 2021

בהיותנו חלק ממערך התביעה המקומית ברשויות ומשרד עו"ד רשויות מקומיות, אנו מכירים היטב את הגורמים המשפיעים ברשויות. היכרות זו מאפשרת לנו ליצור אפיק התדיינות ישיר עם הרשות ושיח בין שווים, המקדם עניינים וחוסך ללקוחותינו משאבים.

על מנת לתת לך את הטיפול המקצועי ביותר, נשמח לקבל עם פנייתך את המסמכים הבסיסיים הנוגעים לבעיה שנתקלת בה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על

  1. חיובי ארנונה למפעלי תעשייה
  2. ניצחון משפטי
  3. זכויות עובדי רשויות
דילוג לתוכן

    צור איתנו קשר:



    צרפו מסמך לבחירתכם: