רישיון עסק לגן אירועים

אולמות וגני אירועים חייבים בהוצאת רישיון עסק לצורך הפעלתם, מתוקף סעיף 7.9 לצו רישוי עסקים:

אולם או גן לשמחות ולאירועים, שעיקר עיסוקו הוא קיום אירועים, לרבות הגשת משקאות משכרים לצריכה במקום ההגשה

להוצאת רישיון עסק לגן אירועים חשיבות לא רק עבור בעל העסק המעוניין לעמוד בדרישות החוק, אלא גם עבור מי שמתכנן לערוך אירוע במקום.

קיומו של רישיון עסק הוא שיקול משמעותי בבחירת גן אירועים

עורכי אירועים נוהגים כיום לשאול על קיומו של רישיון עסק עוד בשלב הבירור הראשוני וזאת ממספר סיבות:

  • שיקולי בטיחות: לאורך השנים קרו מספר אסונות באולמות ובגני אירועים- החל מהתמוטטות של עמוד תאורה וכלה באסון ורסאי. החוגגים רוצים להבטיח את שלום האורחים באירוע המשמח. 
  • חשש מצו סגירה:  דו"ח מבקר המדינה שתקף את פעילות הגנים הלא חוקיים בתחומי המועצות האזוריות, גרם להוצאת צווי סגירה לאותם גני אירועים וכתבי אישום כלפי מפעיליהם. התקשורת תיעדה את הזוגות ההמומים שגילו ביום החתונה שלהם כי גן האירועים בו אמורה להתקיים חתונתם נסגר, והחשש מהיקלעות למצב דומה הביא את הנושא למודעות הציבור.

למעשה, כיום בכל אתר העוסק בחתונות מוקדש דף לחשיבותו של רישיון העסק בבחירת גן אירועים או אולם. רבים מהאתרים הללו אף מפנים לאתר משרד הפנים שבתורו מפנה לוועדות המקומיות לצורך בירור על גני אירועים הפועלים ללא היתר בנייה. כיום, בתקופה בה מידע רב מופץ באמצעות הרשתות החברתיות, השמועה אודות גן אירועים ללא רישיון עסק נפוצה במהירות תוך הפצת "אזהרות" לזוגות הטריים שלא לקבוע בו אירוע, מחשש שיבוטל.

השלכות כלכליות של הוצאת רישיון עסק לגן אירועים

גן אירועים

ההוצאה הממוצעת של בעלי גן אירועים על הוצאת רישיון עסק יכולה להגיע לסכום של מאות אלפי שקלים ואף למיליון ש"ח ומעלה


בתהליך קבלת רישיון עסק עבור גן אירועים, יש מספר גורמים מאשרים שצריכים לבדוק את התאמת העסק לדרישות החוק: מחלקת הנדסה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה צריכה לבדוק ולאשר את המבנה. המשטרה צריכה לבדוק את סידורי האבטחה במקום. משרד הבריאות נדרש לפקח על המזון והתברואה בשטח האולם או גן האירועים, והסדרי כיבוי האש מבוקרים על ידי הרשות לכיבוי והצלה.

אבל המציאות העגומה היא שגני אירועים נתונים לפיקוח ודרישות מורכבות שלעיתים קרובות אינם מתיישבים עם תנאי המקום או שהם נדרשים לקיים דרישות סותרות בין הגורמים. לדוגמה, ביקורת של משרד הבריאות יכולה להעלות דרישות שלא היו בביקורת הקודמת, ומבוססות על שיקול דעתו הבלעדי של המפקח הספציפי.

כך למשל, משרדנו ייצג גן אירועים באזור השרון שנדרש לרצף חלק ניכר מהחצר שלו. הדרישה עלתה בשל ביקורת של מפקח משרד הבריאות שטען שהחצר הקיימת יוצרת שלוליות בגשם ועל כן דרש ליצוק יציקת בטון על חלק משמעותי ממנה. מעבר לכך שהקשר בין שלוליות לבין בריאות קלוש, הרי שלמעשה העסק נתון למרותו ולגחמותיו של המפקח הנוכחי, אחרת לא יקבל את אישור משרד הבריאות, יוותר ללא רישיון עסק, ולא יוכל להמשיך לפעול.

בעיה נפוצה נוספת של גני אירועים היא שימוש בשטחי שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) שכן לעיתים מיקום גני האירועים באיזורי תעשייה או בשטחים פתוחים, גורמת לבעל האולם להכשיר את אזור הכניסה למקום במטרה להפוך את הכניסה לאסתטית או נגישה. אולם הצבת עציצים, גדרות, ריצוף או כל שינוי שהוא בשטחים הציבוריים מהווה עבירה על החוק וחוסמת בהמשך את האפשרות לקבל או לחדש את רישיון העסק.

משרדנו ייצג גן אירועים באזור הדרום שבתמימות שתל צמחיה נרחבת בכניסה לאולם, במטרה להפוך את הכניסה המאובקת באזור התעשיה לירוקה ומזמינה. הוא הופתע לקבל סירוב לחידוש הרישיון משום שפקחי הבניה ראו פעולה זו כשימוש פרטי של העסק בשטח ציבורי. במצבים אלו חשוב לייצר שיח עם העיריה כדי להגיע לפתרון מקובל על שני הצדדים וכזה שיוכלו לחיות איתו בשלום ולאורך זמן. גם הקצאת מקומות חניה או שינוי במיקום של החניות עלולה לגרור התנגדות של מהנדס העיר למתן רישיון העסק בשל אי התאמה להיתר הבניה שהוגש במקור.

באופן כללי ניתן לומר ששינויים שבעל האולם מבצע במהלך השנים תוך התאמה לצרכי העסק המשתנים, מתגלים בחלוף הזמן על ידי פקחי הרשות. על אף שלרוב השינויים בעסק בוצעו בתמימות מהטעם שמדובר בעסק דינמי, הסיטואציה בה מגלה בעל העסק שהוא למעשה עבריין בניה או לא יכול לחדש את הרישיון, הם שכיחים למדי.

גני אירועים נדרשים לבצע שינויים מרחיבי לכת והשקעות של עשרות ומאות אלפי שקלים כדי לקבל רישיון עסק. מצב זה גורם לפגיעה כלכלית משמעותית ברווחיות גן האירועים ולהעלאת מחיר ה"מנה" ללקוח בעשרות אחוזים. זהו ענף עסקי שבו כל הוצאה מורגשת באופן מיידי בכיס הלקוחות, וגורמות לכך שמחיר ממוצע של אירוע משפחתי צנוע מגיע לסכומי עתק ומכבידים על כל אחד ואחת מאיתנו.

ניהול תהליך הוצאת רישיון עסק: הסרת חסמים, הפחתת דרישות ופתרון בעיות

הוצאת רישיון עסק לאולם אירועים או גן הוא תהליך ארוך ויקר, שחשוב להתנהל בו באופן נכון ויעיל. השאיפה בתהליך זה היא לקבל היתר מהר ככל שניתן, להפחית דרישות מיותרות מהגורמים השונים ולהגיע בהקדם לרגע שבו העסק אוחז ברישיון עסק חוקי.

ליווי של התהליך על ידי איש מקצוע המתמחה בכך יכולה לחסוך כסף, לזרז את קבלת רישיון העסק ולהבטיח את פעילותו החוקית של העסק באופן מהיר יותר.

משרד עורכות דין נועה טלבי הוא משרד מוביל בתחום רישוי עסקים. משרדנו פועל בשיתוף פעולה עם ספקים מהשורה הראשונה, המלווים בהוצאה או בחידוש רישיון עסק. לשותפות המשרד היכרות מעמיקה עם דרישות רישוי עסקים לאולמות ולגני אירועים הן כתובעות עירוניות לשעבר, והן כמייצגות בעלי עסקים אלו בתהליכי הוצאה וחידוש של רישיון העסק.

כמו כן, במקרים בהם מתחילים הליכי אכיפה נגד הגן, הן בהתראה לפני הגשת כתב אישום, בזימון לשימוע או מסירת גירסה, בהזמנה להעלות טענות בכתב, במתן צווי סגירה או הגשת כתבי אישום, יש לפנות בדחיפות לעו"ד המתמחה בייצוג עסקים בהליכים פליליים (תכנון ובניה, רישוי עסקים, הגנת הסביבה) ומתמצא בסדרי הדין הפלילי (סנגוריה). גם בכך ישמחו במשרדנו לעזור לך.  

נשמח לקבל עם פנייתך את המסמכים הבסיסיים הנוגעים לרישוי עסקך ולבעיה בה נתקלת.

דילוג לתוכן

    צור איתנו קשר:



    צרפו מסמך לבחירתכם: