התמודדות עם עסק לא חוקי ליד הבית

התמודדות עם עסק לא חוקי ומפריע

מה עושים במקרה בו ליד הבית פועל עסק מפריע? איך מדווחים עליו ולמי? באילו הליכים משפטיים אפשר לפעול במקרה בו העירייה לא עוזרת והעסק ממשיך לפעול באופן לא חוקי?

לאחר שהשקעת זמן ומחשבה על בחירת מקום מגורים עבורך ועבורך משפחתך, יום בהיר אחד נפתח עסק ליד הבית שמשתלט על שטחים ציבוריים, מלכלך ומפריע: זה יכול להיות מוסך לא חוקי, עסק עם צרכי פריקה וטעינה בלתי-פוסקים, מסעדה שמפיקה ריחות חזקים ומארחת סועדים רבים, או פאב שמארח מבלים רעשנים ושיכורים עד לשעות הלילה הקטנות.

כשעסקים מסוג זה נפתחים באזור מגורים, הם הופכים את היומיום לסיוט עבור השכנים. הפגיעה באיכות החיים קשה מנשוא, מתמשכת ולא צפויה להיפתר.

אם כך, מה אפשר לעשות כשעסק פועל באופן לא חוקי או יוצר מפגעים ברמה היומיומית?

האם עסק שמפריע לשכנים הוא עסק חוקי עם רישיון עסק?

במאמרים שונים הדגשנו עד כמה החקיקה בתחום רישוי עסקים בישראל מחמירה עם בעלי העסקים כדי לשמור על מטרות כמו איכות הסביבה ושמירה על בטחון והסדר הציבורי. עסק טעון רישוי אמור להיות תחת פיקוח מתמיד מצד מספר גורמים שונים, כתלות בסוג העסק: העיריה, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, רשות הכבאות והצלה, משטרת ישראל וכיו"ב. לכן, אם עסק בסביבתך יוצר מטרדים חריגים סביר להניח שהוא פועל בניגוד לדין.

גם במקרה בו העסק חוקי, אך מפריע לשכנים יש בדרך כלל מה לעשות: ניתן לבקש הגביל את שעות הפעילות, סוגי הפעילות המתבצעת בו ובמקרים מסוימים גם לבקש ביטול רישיון עסק.

כדאי לציין שלמרות שזה לא נפוץ ישנם מקרים בהם הרשות המקומית עצמה עושה שימוש לא חוקי בסמכות שניתנה לה, ונותנת יד לפעילות הלא-חוקית. לדוגמה, באחד התיקים משרדנו פנה לרשות המקומית לגבי עסק לא חוקי שפעל משך שנים בלי רישיון עסק. ימים ספורים לאחר הפנייה הוצא לעסק רישיון באופן פתאומי לחלוטין. באותו מקרה משרדנו הגיש עתירה מנהלית וביהמ"ש המחוזי בירושלים נעתר לבקשתנו להוסיף תנאים לרישיון העסק שמטרתם הייתה לצמצם את הפגיעה בלקוחותינו המתגוררים בצמוד לו.

דיווח על עסק לא חוקי לעירייה

לאחר שהניסיון לדבר עם בעלי העסק לא הניב את התוצאות הרצויות, בדרך כלל הפניה הראשונה תהיה למוקד העירוני בעירייה. לעתים אפשר גם לפנות ישירות למחלקת רישוי עסקים, למחלקת הנדסה או לפיקוח על הבנייה ברשות המקומית, או למחלקות רלוונטיות כמו שפ"ע.

בעת קבלת פנייה בעניין עסק טורדן ישנן רשויות שמצליחות לפעול במהירות וביעילות ולהסדיר את הנושא. אולם, לפעמים הפונה ירגיש שמתעלמים ממנו לחלוטין. מדוע זה קורה?

לרשות המקומית יש משאבים מוגבלים ולא תמיד יתאפשר לה לשלוח פיקוח או לבדוק מצב חוקי של עסק כזה או אחר באופן מידי. בנוסף, הרשות תלויה באיסוף מידע. היא לא תוכל לבוא לעסק בטענות מבלי שפקח מטעמה בדק איך הוא פועל בשטח. כאן בעצם נכנס גם עניין התזמון, שכן פקח יכול להגיע לעסק בדיוק באותה דקה ביום שלא נעשית בו פריקה וטעינה או שהוא לא מכין מזון הנדרש בבישול.

הגשת תלונה על העסק לגורמי אישור


ניתן לפנות בתלונה למשרדי הממשלה הרלוונטיים, לרשות הכבאות או למשטרה אבל גם היכולת שלהם לעזור תהיה מוגבלת. ראשית, התלונה צריכה להיעשות בגין התנהלות של העסק שנמצאת תחת הפיקוח שלהם. לא תמיד זה המצב.
שנית, גם הם יאלצו לאסוף מידע מהשטח לפני שינקטו בפעולה כלשהי.
שלישית, בסופו של יום אותם גורמים עובדים מול מחלקת רישוי עסקים ברשות המקומית. ולכן סביר להניח שיפנו את המתלונן לאותה מחלקה שמרכזת את כל הפיקוח והמידע שיש על העסק המפר. כלומר, בחזרה לנקודת ההתחלה.

דרכי הטיפול בבעיה

כשעסק מפר את שלוותנו אנו רוצים פתרון מהיר ומוחלט. אולם חשוב לדעת שמדובר במקרים מורכבים, ארוכים ויקרים.

תחילה יש לברר מה מצבו החוקי של העסק: האם לעסק יש רישיון בתוקף? האם בכלל הגיש בקשה לרישיון? האם הוגשו נגדו הליכים פליליים בגין עבירות רישוי עסקים או עבירות תכנון ובנייה ועוד.

את הפנייה הישירה לרשות נעשה אחרי שידוע לנו מה מצב העסק, כדי שנוכל למקסם את הסיכוי שבפנייה אחת תוסדר פעילותו. למשל, אם ידוע לנו שהעסק פועל ללא רישיון נוכל כבר לדרוש מהרשות לנקוט נגדו הליכים בעניין.

לאחר קבלת המידע לגבי העסק מומלץ לנהל שיח עם הרשות המקומית. הסדרת המצב באופן שכזה יכולה לחסוך הליכים משפטיים יקרים.

מה עושים אם העירייה לא משתפת פעולה והעסק ממשיך לפעול באופן לא חוקי?

אם הגורמים השונים לא משתפים פעולה בצמצום המפגעים אפשר לשקול להגיש עתירה מנהלית או תביעה אזרחית. לכל אחד מהליכים אלו יתרונות וחסרונות שונים:

  • בהליך עתירה מנהלית ניתן לדרוש מהרשות המקומית את ביטול רישיון העסק, הוספת תנאים לרישיון או נקיטת הליך סגירה כלפי העסק.

עתירה מנהלית מול רשות מקומית מחייבת עילה נגד הרשות עצמה. כלומר, לא מספיק להוכיח שנוצרת פגיעה מהעסק אלא יש צורך להוכיח שפעילותו לא חוקית ושלרשות יש יד בכך בעקבות מעשה או מחדל של העירייה, הוועדה המקומית לתו"ב או כל גוף אחר.

  • בהליך של תביעה אזרחית ניתן לדרוש פיצויים כספיים עבור נזקים, ירידת ערך או עוגמת נפש וכן, צווי מניעה קבועים נגד התנהלות כלשהי של העסק (כגון: פריקה וטעינה באזור מסוים, פעילות אחרי שעה מסוימת או אירוח של מספר מקסימאלי של לקוחות).

ניתן להגיש תביעה אזרחית נגד בעל העסק בלבד או נגדו ונגד הרשויות הרלוונטיות. בתביעה שכזו יש צורך להוכיח פגיעה חמורה מצד אחד, ופעולה רשלנית ולא סבירה מצד שני, ולפעמים תידרש חוות דעת מומחה. הליך של תביעה אזרחית יכול להימשך על פני פרקי זמן ארוכים ובמסגרתו יכולים להתנהל הליכי הוכחות לרבות חקירות עדים.

המורכבות משפטית היא גם הסיבה מדוע צריך לאסוף מידע ולהתייעץ עם עו"ד רישוי עסקים שמכיר את הדקויות השונות וימנע מנקיטת הליך שגוי תוך בזבוז זמן ומשאבים.

יש בסביבתך עסק לא-חוקי? אנחנו נוכל לעזור

נועה טלבי – משרד עורכות דין מנוסה בהתמודדות עם עסקים לא חוקיים וטורדניים. הניסיון שלנו בתחומי רישוי עסקים ורשויות מקומיות מאפשרות לנו לספק פתרונות יעילים ומהירים להתמודדות עם הסיטואציה, בהשוואה לפנייה עצמאית לרשויות.

המאבק בעסקים לא חוקיים הוא חלק מהחזון של משרדנו הפועל לקידום זכויות עסקים בישראל. אנו מאמינות שסיוע לבעלי נכסים בקרבת עסקים לא-חוקיים יסייע הן לאותם תושבים והן לטובת הכלל. עידוד מצד הרשויות להתנהלות לא-חוקית של עסקים מהווה אפליה כלפי אותם עסקים שמשקיעים מאמץ וכסף כדי להסדיר את פעילותם.  כמו כן, עסקים טורדניים עלולים לגרום לרשויות לאמץ מדיניות נימב"י ולפגוע בזכות קיומם של עסקים אחרים בסביבה.

יש מקרים בהם ניתן להגיע להסכמות מול הרשות המקומית שיסדירו את מצבו החוקי של העסק תוך הסדרת פעילותו כך שלא תהווה פגיעה בשכניו. הניסיון שלנו בתור תובעות עירוניות ועורכות דין מובילות בתחום רישוי עסקים, מאפשר לנו ליצור אפיק הידברות עם העירייה ולמצוא את הפתרון שיחזיר לכם את שלוות הנפש ואיכות החיים.

במקרים בהם לא ניתן להגיע להסכמה, נוביל אתכם לאורך התהליך המשפטי ונטווה עבורכם את האסטרטגיה שתגדיל את הסיכוי לקבל את התוצאה הטובה ביותר עבורכם. 

על מנת שנוכל לתת לך את הטיפול המקצועי ביותר, נשמח לקבל ממך את המידע הקיים בידך לגבי העסק הטורדני, אותו ניתן לצרף לטופס צור קשר.


אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

  1. ביטול רישיון עסק למפעלי תעשייה - NIMBY
  2. עתירה מנהלית
  3. עתירה מנהלית ברישוי עסקים
  4. כתב אישום - צו סגירה - עבירות פליליות ברישוי עסקים
  5. רישיון עסק
  6. עו"ד רישוי עסקים - איש עסקים טובע בניירת
דילוג לתוכן

    צור איתנו קשר:



    צרפו מסמך לבחירתכם: